Books for Keeps

Fantastisk serie!

Posted by SkyWize den september 9, 2009

Åh Cinna….

Var det lurt å lese «Catching Fire» til klokka var to i natt? Antagelig ikke… Var det verdt det? DEFINITIVT!

For en serie! Jeg var hekta fra første side, og lo, bannet og gråt med Katniss, Peeta og Haymitch. Det er umulig å skrive om boka uten at det blir noen spoilere, så ikke les videre om du ennå ikke har lest «Catching Fire», bare løp og kjøp den!

Katniss og Peeta overlevde Hunger Games og er vel tilbake i distrikt 12. De får mer mat, fine hus, til og med telefoner, men de snakker ikke særlig mye sammen og Katniss foretrekke å fordrive tiden i skogen sammen med Gale. Ikke helt bra når presidenten dukker opp og lurer på hvorfor hun ikke er stormforelsket i Peeta! De to må dra ut på den store seiersturneen sammen mens de later som de er et par, vel vitende om at familiene deres vil lide om de ikke spiller godt nok. Jeg må innrømme at jeg får en klump i halsen når ferden går til distrikt 8 og Katniss treffer Rues foreldre og søsken…

Det er tydelig at det er uro i distriktene, og Katniss ser Mockingjay-symboler overalt. Hva skal det bety? Et slags symbol? 😉

Jeg skal ikke røpe så mye mer, men boka er helt fantastisk. Spennende, overraskende, grusom, romantisk og trist. Den har rett og slett alt!

På norsk har den en forventet utgivelsesdato 22. september, og skal da hete «Opp i flammer«. Pris: 349,-

Bok tre i trilogien er foreløpig planlagt til høsten 2010. Det blir lenge å vente! Det går an å forkorte tiden med Suzanne Collins andre serie: «Gregor the Overlander». Serien er ment for litt yngre barn, men er absolutt leseverdig!

Ps: «Hunger Games – the Movie» – planlagt ferdig 2011. Hurra!

12 kommentar to “Fantastisk serie!”

  1. lesehest said

    måå lesast snart:D

  2. lesehest said

    åå, film og, den må eg få med meg:D

  3. Silje said

    Jeg hadde aldri trodd at den kunne leve opp til eneren, men det gjorde den. Vi klarte jo å vente et år på nr to, så skal vel klare et år til selv om det virker vanskelig akkurat nå:-) Jeg tror må lese noe i en helt annen sjanger nå en liten stund. Visste ikke at det var planlagt en film, det kan jo bli spennende.

  4. Mari said

    Jeg kunne ikke lese hele blogposten, jeg som ikke har fått skaffa meg den ennå. Også jeg som gleder meg så veldig!! 🙂

  5. Karin said

    Jeg har ikke lest de(n), men kom over disse på en bloggpost. Gir vel kanskje mer mening for dere…
    http://www.galleysmith.com/2009/08/09/

  6. Ladybug said

    Jeg venter ivrig ved postkassen hver dag på min kopi av denne boken(litt satt på spissen men jeg venter veldig)!

Legg igjen en kommentar