Books for Keeps

En annerledes fairy-bok

Posted by SkyWize den desember 7, 2009

Jeg har lest en del ungdomsbøker om alver i det siste, og har blitt skuffet over mange av dem. Dr handler stort sett om livet ved alvehoffet, og den evige krigen mellom vinterhoff og sommerhoff. Shakespeare dukker opp her og der; Oberon, Titania, Puck, uten at det hjelper noe særlig. Politikk er og blir politikk, selv om det er alver som diskuterer. Men så en dag kom jeg over en liten perle…

«Wings» av Aprilynne Pike. Dette er tydeligvis hennes debutbok, og hvilken debut! «Wings» handler om Laurel som alltid har vært litt annerledes enn alle andre. Hun spiser svært lite, bare frukt og grønt og elsker å være ute enten det er sol og regn. Familien hennes har nylig flyttet, og Lauren begynner ikke bare på en ny skole, hun går faktisk på skole for første gang i sitt liv! En ekkel mann forsøker iherdig å kjøpe opp familiens gamle eiendom, og Lauren bestemmer seg for å finne ut hvorfor. Samtidig skjer det noe mystisk med henne, en stor blomst vokser ut på ryggen hennes! Er Laurel et menneske, eller…?

Det sier seg selv at det blir alvehistorier, mysterier, romantikk og actionscener i en salig miks. Det jeg liker med «Wings» er originaliteten og til tider dukker det opp litt humor også. Laurel treffer en alvegutt i skogen, mens blomsten på ryggen hennes står i full blomst. Alven sier noe sånt som: «I wouldn’t dream of touching your flower without your permission», og ender med å søle noe merkelig støv på Laurel når han tar på henne. En morsom scene oppstår når han må forklare Laurel at det ikke er alvestøv, men pollen han sølte på henne, og hun forstår plutselig hvordan alver reproduserer seg… 😉 For tidlig pollenavgang anyone?

Alver blir aldri det samme igjen!

11 kommentar to “En annerledes fairy-bok”

  1. Silje said

    Hvilke andre alvebøker har du lest? Jeg har ikke lest noen ennå, men denne så spennende ut. Jeg har lagt merke til at mange av disse alvebøkene har så fine omslag. Man får ekstra lyst til å lese dem av den grunn:-)

    • SkyWize said

      Det har du rett i, omslaget på «Wings» er rett og slett nydelig! Andre alvebøker jeg har lest: Lesley Livingston – Wondrous Strange, Melissa Marr – Wicked Lovely og Charles de Lint – The Blue Girl.

  2. Silje said

    Ja, og jeg synes omslaget til Wicked Lovely er ganske flott også. Jeg er også fristet til å lese Holly Black sin A Modern Faerie tale som jeg har sett omtalt blant annet på Maris mørke hjørne.

  3. Elin said

    Fikk lyst til å lese denne, men fant den ikke på noe norsk bibliotek som er med på vår fjernlånordning. 😦

    • SkyWize said

      Nei, jeg synes ikke bibliotekene har så godt utvalg i engelske ungdomsbøker. Men det skal vel noe til å holde seg oppdatert på det området, det utgis utrolig mye…

      • Elin said

        Problemet for bibliotekene er jo at de har et begrenset budsjett å forholde seg til, så det er litt begrenset hva de kan kjøpe inn. Det skal litt til for at jeg skal bestille inn engelske bøker jeg vet nærmest ingenting om til biblioteket. De lånes desverre ikke så mye ut hos oss, annet enn når det er skoleklasser som kommer for å låne. Bortsett fra Twilight-bøkene, der er alle tlånt…

      • SkyWize said

        Jeg kjenner problemstillingen, vi opplever noe av det samme i bokhandelen også. Man vil gjerne ha litt utvalg i engelske ungdomsbøker, men det er vanskelig å velge uten å ha kjennskap til dem. Så da ender man med å ha det utvalget man får tilsendt fra leverandøren, pluss et par favoritter som Twilight, Roald Dahl, Kelley Armstrong osv…

  4. Silje said

    Det er det som er så fint med å følge med på blogger og lignende, hvor man kan lese om bøker man ellers aldri hadde hørt om. Jeg jobber jo på et bibliotek først og fremst for ungdommer (i videregående skole), så jeg kan fokusere mer på ungdomsbøker enn mange andre. Jeg kjøpte denne og Tithe av Holly Black i går i julepresang til meg selv på vei hjem fra jobb:-)

  5. Lisa said

    Finne det noen oppfølger bøker i Wings? For jeg har lyst til å lese den og bare lurte på om den hadde det.

    • SkyWize said

      «Wings» er den første av fire planlagte bøker. «Spells», bok 2 i serien, kommer i mai 2010. Vi må med andre ord belage oss på litt venting!

  6. Maria said

    Jeg synes den scena da dette kom opp; «I wouldn’t dream of touching your flower without your permission” var veldig morsom 😀

Legg igjen en kommentar