Books for Keeps

The Painted Man

Posted by SkyWize den november 15, 2009

Jeg er ofte innom Amazon, og av og til ser jeg gjennom anbefalingene de lister opp for meg. Det er mange av de samme gamle traverne der, (Jane Austen i diverse varianter, Rahcel Caine, Kelley Armstrong osv.) og noen av dem har jeg rett og slett bestemt meg for at jeg ikke gidder å lese. «The Painted Man» av Peter V. Brett var en av disse «traverne». Jeg har lest baksideteksten mange ganger og hver gang rynket på nesa og latt være å kjøpe den. Men så en dag… Det var dårlig med lesestoff i heimen, og jeg bestemte meg for å stole blindt på Amazons anbefalinger. Jeg bestilte alt på lista som jeg ikke allerede hadde lest, og dermed kom «The Painted Man» i hus. Åh, hvilken bok…

Vi er i en annen tidsalder, en tidsalder der demonene har tatt over natten. Menneskene jobber om dagen, og kryper sammen i husene sine om natten. De har en rekke magiske symboler som sperrer demonene ute. Det hindrer ikke demonene i å forsøke og komme seg inn, og natt etter natt hamrer de i vei på den magiske barrieren. Har du tegnet et tegn feil? Begynner det å bli utvisket? Blir det dekket av gjørme? Jo, da er du rimelig død.

Vi følger tre mennesker, Arlen som mister moren sin til demonene, og som bestemmer seg for å ta opp kampen; Leesha som etterhvert blir landsbyens helbreder, og den unge sjongløren Rojer som selv ble skadet i et demonangrep. Presset disse menneskene lever under er helt ubeskrivelig. De kan aldri reise lenger enn en halv dagsreise, for de må komme seg i skjul før natten kommer. Allikevel finnes det mennesker som våger å reise rundt. De kalles Messengers, og bringer brev og varer til utpostene. Alt de har å beskytte seg med er sammenleggbare sirkler, fylt med magiske tegn. Ikke stort å gjemme seg bak når natten kommer…

Jeg finner ikke ord for å beskrive hvor bra denne boka er. Medrivende, oppslukende, innovativ, rørende… You name it. Arlens skjebne er utrolig fascinerende, for ikke å snakke om den en-armede steindemonen som følger etter sitt bytte år etter år…

Amazon – jeg bøyer meg i støvet. Dere hadde absolutt og fullstendig rett.

4 kommentar to “The Painted Man”

  1. Beate said

    Jeg har faktisk aldri hørt om denne boka før. Men jeg må si jeg ble virkelig nysgjerrig, og har bestilt den allerede 🙂

  2. Ladybug said

    Jeg har heller aldri hørt om denne boken før, men etter å ha lest anmeldelsen din så VIL jeg lese den. Hørtes ut som en utrolig spennende bok!

Legg igjen en kommentar

 
