Books for Keeps

Graceling

Posted by SkyWize den november 1, 2009

Dette er en serie det absolutt er verdt å få med seg! «Graceling» av Kristin Cashore handler først og fremst om Katsa som har en helt spesiell evne. Hun er en av mange barn som ble født med en «grace», og Katsas evne er at hun kan drepe noen med bare hendene. Kongen bruker henne som et våpen, og Katsa reiser rundt og dreper og torturerer mennesker som har forbrutt seg mot kongen. Alle frykter henne, og hun har få mennesker hun kan stole på. Så en dag møter hun Po som ikke er redd henne. Noe av det første han sier er: «I trust you». Tillit er nærmest ukjent for Katsa, og hun ender med å slå ham bevisstløs. De to møtes etterhvert igjen, og hun oppdager at også Po har en spesiell evne. Litt etter litt blir han og Katsa venner – og kanskje også noe mer…?

«Graceling» er en tøff og romantisk bok. Den passer nok best for litt eldre ungdom. Kjærlighetshistorien kan kanskje minne om «Twilight», men Katsa er slett ingen Bella, hun ligner vel mer på Emmett! Po har derimot mange likhetstrekk med Edward. De vet begge hva de vil ha, har en uendelig tålmodighet i å oppnå det, og er villige til å gi alt for den de elsker. Hvem kan stå i mot noe sånt? 🙂

Jeg ble helt oppslukt av denne boka, leste og leste – og blunket bort et par tårer sånn omtrent midtveis. Kristin Gashore er absolutt på min liste av forfattere som jeg skal lese mer av!

6 kommentar to “Graceling”

  1. Nina said

    Huff, der havna enda en bok på den alt for lange leselista mi:P

  2. Karin said

    Ja, den er absolutt verd å lese. Jeg leste denne i vinter og snart skal jeg lese Fire som handler om tiden før Graceling. PS: Forfatteren har en ganske bra blogg også.

  3. lesehest said

    ooh, dinna såg eg på en dag, men den er fortsatt på den eviglange lista mi med bøker eg skal lese, går litt treigt med lesing no fortida, amerikanske skula ekje så greie med den leksegivinga si, no føles faktisk VGS som ferie:p
    akkurat no helde eg på med Hunger av Michael Grant, viss du leste Gone, så ser det ikkje ut til at Hunger er noke skuffelse:) synd eg ikkje har meir tid:P

  4. […] litteratur. Flere bloggere har skrevet med begeistring om Kristin Cashore sin bok Graceling, f.eks. Books for keeps,  En verden full av bøker og Askøy videregående skole. Jeg fant boka tilfeldigvis i en bohandel […]

Legg igjen en kommentar

 
