Books for Keeps

Huskjøp – og en ny god serie

Posted by SkyWize den oktober 25, 2009

Vi har rett og slett gått hen og kjøpt oss enebolig. 30 min. utenfor Oslo, masse rom, stor hage og dobbelgarasje. Så nå leser vi gjør-det-selv-bøker, og drømmer om bibliotek og spillerom. Vi overtar 10. desember og kan nesten ikke vente!

Glemte jeg forresten å nevne at huset også har vinkjeller…? 🙂

Over til helt andre ting: «My Soul to Take» av Rachel Vincent er første bok i Soul Screamer-serien. Boka handler om Kaylee Cavanaugh som har begynt å se mørke skygger rundt mennesker. Hun skriker og skriker, så mye at hun faktisk ender opp på mentalsykehus. Ved å late som om alt er i orden slipper hun ut igjen, men så begynner hun å se de mørke skyggene igjen… Det viser seg at dette er et signal om at personen snart vil dø. Kaylee begynner å ane at familien hennes har holdt ting skjult for henne, og får sine mistanker bekreftet når hun blir venn med den kjekke og populære Nash, som ser ut til å vite mye om hva Kaylee går igjennom.

Jeg skal ikke si så mye mer enn at dette er en helt grei serie, ihvertfall hvis man kan tenke seg å lese om noe annet enn vampyrer og varulver en stund. Og hva er det egentlig Kaylee er? Bean sidhe… Tygg på den, dere!

Ps: Denne boka er faktisk gitt ut av Harlequin forlag, som jeg ellers bare forbinder med «dameromaner» av enkleste sort. Har de slått seg på nye jaktmarker?

7 kommentar to “Huskjøp – og en ny god serie”

  1. lesehest said

    hei:)
    eg bare lurte på en ting, du er utdanna bibliotekar??
    for eg bare kom på den tanken idag, kanskje eg skal bli det, er det bare i Oslo skulen er?
    er det masse jobbmuligheta? innenfor barn- og ungdomsavdelinger i biblioteket?
    veit du sånn ca gjennomsnittslønna for en norsk bibliotekar?
    tar du 3 eller 5 årig utdanning?
    takk vis du gidde å svare:)

    • SkyWize said

      Yep, jeg har en bachelorgrad i bibliotek- og informasjonsvitenskap og holder på med mastergrad nå. Høgskolen i Oslo har bibliotekarutdanning, der du har mulighet til å ta det første året som fjernstudium. Det finnes også en dokumentasjonsvitenskaputdanning i Tromsø som kan være aktuell. Når det gjelder jobbmuligheter så kommer det litt an på deg selv, hvor i landet du vil jobbe og hva slags bibliotekar du vil jobbe som (folkebibliotek, skolebibliotek, fagbibliotekar osv.). Det er nok ikke så vanskelig å få jobb som barnebibliotekar et sted. 🙂
      Det virker som de fleste studentene her ved utdanningen i Oslo får seg relevant bibliotekjobb mens de studerer, og mange får faste stillinger etter at de er ferdig med utdanning. Jeg fikk fast jobb ett år før jeg er ferdig.
      Når det gjelder lønn så er den helt grei. Startlønna for en bachelorutdannet bibliotekar er lønnstrinn 36, ca 310 000 i året, mens en mastergradsutdannet bibliotekar starter på trinn 49, 380 000 i året. Dette er i det offentlige, du tjener antagelig mer i det private.

  2. Karin said

    Gratulerer med huskjøp! Spennende:-) Vi holder på å pusse opp en leilighet nå, som vi skal flytte inn i nå i slutten av uken. Det er morsomt å pusse opp, men litt slitsomt også. Lykke til:-)

  3. knirk said

    Flytter du nordover? For da kommer du hit hvor jeg bor!

  4. knirk said

    Jeg bor ikke ved jernbanelinja, men lenger øst. Men nordpå er det bra!

Legg igjen en kommentar

 
