Books for Keeps

Alltid Alice

Posted by SkyWize den september 21, 2009

Herregud for en bok. Jeg lest til langt på natt, mens tårene rant.

«Alltid Alice» av Lisa Genova handler om en kvinnelig Harvard-professor i psykologi som begynner å oppdage at hun glemmer ting. Hvordan husker man hva man har glemt? Vel, Alice har dagligdagse samtaler der hun vil bruke dagligdagse ord – men plutselig forsvinner ordet for henne. Hun greier for eksempel ikke å komme på ordet «leksikon». Hun begynner å skrive huskelapper – og glemmer hva notatene betyr. Hun går inn og setter seg i forelesningssalen og venter på foreleseren – som er henne selv. Etterhvert får hun diagnosen tidlig Alzheimers sykdom.

Midt oppe i alt dette har hun barn og en ektemann å tenke på, som naturlig nok synes situasjonen er heller vanskelig. Ektemannen har stort sett fokusert på seg selv hele livet, og har ingen planer om å avbryte karrieren bare fordi kona hans svinner hen foran øynene hans. Men Alice har en kriseplan. Hun har en mappe på datamaskinen som heter «Sommerfugl», men vil hun greie å åpne den når tiden er inne?

Dette er en skikkelig gråtebok. Det blir nesten verre fordi den er så usentimental, alle tørre fakta blir lagt på bordet av Alice selv. Boka er virkelighetstro, jeg måtte minne meg selv på at dette var en roman og ikke en virkelig persons historie. Jeg vet jeg blir trist av å lese slike bøker, men jeg gjør det allikevel. 🙂

7 kommentar to “Alltid Alice”

  1. StineMa said

    Høres ut som en fin bok, en bok for meg 🙂

  2. Karin said

    Ja, jeg er enig med Stine her, det høres ut som en fin bok. Takk for tipset!

  3. Ulv said

    Hei.

    Tilfeldig innom etter noe «googling». Fint å se en slik blogg.
    Boken virker interessant, fikk lyst til å lese den. Et tema som man lett skyver fra seg, men som kan bli sørgelig aktuelt for mange.
    Kan tipse om en annen bok, dokumentar, med tittelen «Med felles hukommelse». Den er både menneskelig og løsningsfokusert.

    http://www.feelings.no/visbok.asp?ISBN=9788280610072&Tema=338

    Mvh,

  4. Anita said

    Denne hørtes bra ut! Jeg setter den på huskelista mi over bøker jeg kanskje skal lese en gang i framtiden… Fin blogg du har, forresten!

  5. Beate said

    Jeg har bestilt denne på biblioteket, og skal hente den i dag 🙂 Gleder meg masse til å lese den og etter å ha lest din anmeldelse så gleder jeg meg bare enda mer!

  6. Labben said

    Jeg hadde samme opplevelse med denne boken. Skulle lese litt på sengen før det ble tid for å sove, men plutselig var klokken blitt halv fem om natten og boken utlest.

    Det er sjelden jeg leser bøker som gjør at jeg glemmer verden rundt meg fullstendig i mange timer, det er som regel et tegn på en meget god bok.

Legg igjen en kommentar

 
