Books for Keeps

Revolutionary Road

Posted by SkyWize den august 16, 2009

Denne boken har ligget på nattbordet i minst to måneder, men nå har jeg omsider kommet meg igjennom den! Tja, hva skal vi si om denne da? Den er ihvertfall ingen bok for nygifte! Den er absolutt ikke en feel-good bok, og den er verken spennende eller spesielt underholdende, men allikevel så er den en av de bøkene som blir liggende og gnage i underbevisstheten.

Jeg må si det skremmer meg at et ekteskap kan bli så innholdsløst, at samtaler kan gå så trått, at man aldri greier å forstå hverandre. Jeg fryser på ryggen når jeg leser om livet deres, den kjedelige jobben mannen tok bare fordi han syntes det var ironisk, de tafatte forsøkene på å snakke med hverandre, de enda mer tafatte forsøkene på å snakke med venner. Jeg håper virkelig at livet mitt aldri blir sånn!

«Revolutionary Road» handler om et ektepar som lever et vanlig, ganske traurig liv. Det starter med et teaterstykke som går helt skeis (det var nok denne delen det tok meg to måneder og komme igjennom), og fortsetter med et ekteskap i full oppløsning. Det finnes stort sett bare ett lyspunkt i denne boka: ekteparet får en idé – de skal forlate alt og reise til Paris og starte et nytt og spennende liv. På dette tidspunktet ble jeg forholdsvis optimistisk og tenkte «Yes, de får det til allikevel!». Men nei da… Fadese på fadese, nederlag etter nederlag, og til slutt den ultimate katastrofe.

Men var boken egentlig bra? Ja, den var forsåvidt det! Bare fryktelig pessimistisk… Og ikke noe for en nybakt frue! 😉

Kanskje filmen er bedre?

3 kommentar to “Revolutionary Road”

  1. Karin said

    Jeg må innrømme at jeg ikke synes at filmen var noe særlig. En av bipersonene, sønnen til noen (husker ikke hvem), spilte utrolig godt og de få scenene han var med var veldig gode. Jeg har ikke lest boken men fikk heller ikke noe særlig behov for å lese den etter å ja sett filmen heller.

    Jeg skjønner godt at det ikke var lystig lesning for en nygift fru. Men forskjellen er kanskje at man fikk inntrykk at de hverken var fornøyd med seg selv eller livet i utgangspunktet… og da er kan man ikke forvente at et ekteskap skal kunne redde alt…

  2. Silje said

    Jeg likte filmen veldig godt, selv om den er tragisk. Jeg er enig i at sønnen til naboen tror jeg det er, spiller utrolig bra, men det synes jeg hovedpersonene gjør også. Jeg vil tro (uten at jeg er noen ekspert overhodet) at det ofte er sånn i virkeligheten også, at hvis ekteskapet ender opp som i dette tilfellet, at problemene allerede var der fra starten av. Jeg velger ihvertfall å tro det:-) Det er også litt morsomt hvordan filmer og bøker påvirker oss i forskjellige faser i livet. Jeg kan tenke meg at dette var hard kost for en nygift:-)

Legg igjen en kommentar

 
