Books for Keeps

Det verste jeg noensinne har lest

Posted by SkyWize den juni 13, 2009

Jeg har forsøkt å gjøre det til en regel at jeg bare skriver blogginnlegg om bøker jeg har likt. Ingen regel uten unntak, så her kommer en omtale om en bok jeg virkelig, virkelig hatet. Det er noe av det mest idiotiske og platte jeg noensinne har lest, og synderen er Jane Austen (riktignok ufrivillig) og Seth Grahame Smith. «Pride and Prejudice and Zombies» er for det meste Austens originaltekst, men med setninger og avsnitt skutt inn her og der.

«It is a universally acknowledged that a zombie in possession of brains must be in want of more brains. Never was this truth more plain than during the recent attacks at Netherfield Park, in which a household of eighteen was slaughtered and consumed by a horde of the living dead.»

En mystisk pest har rammet verden, og det dukker opp zombier overalt. Zombier spiser som kjent bare fersk hjerne, så dermed blir folk tvunget til å forsvare seg. Alle Bennet-søstrene er godt trent og de beste kampsport-utøverne rundt Netherfield. De ble sendt til Kina og trent av en kampsport-munk der… Jeg regner med de fleste kjenner historien, så jeg skal ikke gå nærmere inn på den, men jeg kan oppsummere noen «høydepunkter».

Når Mr Darcy kommer for å fri, får han juling av Elizabeth. Hun er den mest aggressive av søstrene og fantaserer stadig om å ta livet av folk. I tumultene ødelegger de Mr. Collins’ høyt skattede peishylle.

Charlotte gifter seg med Mr Collins fordi hun ble bitt av en zombie og smittet av pesten. Den godeste Charlotte utvikler raskt zombie-tendenser selv, og det ender ikke så bra for Mr Collins…

Lady Catherine de Bourgh er kjent for å være den beste zombiedreperen i landet. Jeg synes kanskje dette er litt merkelig, i og med at originalkarakteren er mest kjent for å sitte i en stol og skryte av alt hun kunne ha blitt flink i om hun bare hadde fått lære det. Fiendskapet mellom henne og Elizabeth skyldes at Lady Catherine ble trent av japanske ninjaer, mens Elizabeth ble trent av en kinesisk munk.

Jeg orket ikke å lese hele boken etter at jeg oppdaget hvor dårlig den var. Jeg bladde litt her og der for å se hva som hadde skjedd med yndlingsscenene mine. Dette er med andre ord et elendig og idiotisk makkverk, ren helligbrøde! Sånn går det når tekster faller i det fri, og syke hjerner bestemmer seg for å «forbedre» dem.

Jeg må riktignok innrømme at jeg lo én gang i løpet av den torturen det var å lese denne boka: en gjeng zombier ligger på et jorde og spiser blomkål, fordi de har tror det er hjerner…

Så altså: styr unna. Om noen har lyst på denne boken, så kan de få den kastet etter seg… Jeg vurderer å brenne den, eventuelt «miste» den i akvariet.

6 kommentar to “Det verste jeg noensinne har lest”

  1. Nina said

    Huff, ja jeg har sett denne boka omtalt litt rundt om, men nå ser jeg at jeg ikke skal kaste bort tid på å lese den. Jeg leser nok heller originalen (enda en gang:)

  2. Elin said

    Jeg har generelt et anstrengt forhold til zombier, så jeg hadde igrunnen ikke lyst til å lese denne i utgangspunktet, men takk for advarselen! Nå fikk jeg, om mulig, enda mindre lsyt til å lese den.

  3. Karin said

    Jeg har også sett veldig dårlige omtaler av denne boken på diverse bokblogger. Som Nina sier, originalen skuffer aldri:-)

  4. Ladybug said

    Jeg syntes det er like viktig med advarsler om dårlige bøker som poster om gode bøker, så takk for advarselen 😉

  5. Mari said

    Få ting er så morsomme å lese som en god slakt, så jeg synes godt du kan fortsette å skrive om bøker du ikke liker! 🙂

Legg igjen en kommentar

 
