Books for Keeps

Kontrakt med gud

Posted by SkyWize den mai 31, 2009

Dette var en helt grei bok, ikke noe å rope hurra for, men jeg har lyst til å resonnere litt rundt et fenomen i denne boka som overrasket meg. Vi har en kvinnelig hovedperson, og vi har en mannlig hovedperson. Den mannlige er katolsk prest, og fallskjermjeger, altså enhver kvinnes drøm eller noe sånt.

Nå skulle man jo tro at dette utvikler seg til en het kjærlighetsaffære, men nei da, for den kvinnelige hovedpersonen er lesbisk. Det er jo ikke den eventuelle kjærlighetsaffæren mellom disse to som er poenget med boka, men fraværet av den torpederer alt av spenning… Jeg er totalt uinteressert i bokas plot, samme hvor mange eksplosjoner og mysterier som forekommer, og at den kvinnelige hovedpersonen har en affære med en annen kvinne interesserer meg midt i ryggen. Er det mulig å kaste bort en sexy katolsk prest på den måten? Hva er da poenget med å ha ham med?

Det som plaget meg mest var at det var så opplagt at de to skulle ha en viss spenning mellom seg. Jeg forventet det, og når den forventningen ble lagt i grus så jeg ikke lenger noe poeng i boka. Merkelig hvor avhengig man blir av en en kjærlighetsaffære, selv i en spenningsbok. Det har blitt en slags norm at det skal være romantikk i luften, eller i det minste litt tiltrekning.

Boka jeg snakker om er forresten «Kontrakt med gud» av Juan Gomez-Jurado. Noen andre som har lest boka og undret seg over denne dynamikken?

Legg igjen en kommentar

 
