Books for Keeps

Vampyrbøker og sex

Posted by SkyWize den mai 19, 2009

Det hender iblant at jeg lurer på om det er mulig å finne vampyrbøker for voksne – uten irriterende «dampende» sexscener! Jeg har lest noe slike bøker i det siste, og blir like oppgitt hver gang. Greit nok at man havner i seng med den mørke, mystiske vampyren, men er det virkelig nødvendig å dra det ut over 5-6 sider…? Jeg ender med å bla meg forbi, mens jeg tenker for meg selv at jeg skal studere både forsidebilde og baksidetekst før jeg noensinne kjøper en vampyrbok igjen… 😉

Noen syndere:
Gena Showalter – Awaken Me Darkly
Laurell K. Hamilton – Burnt Offerings
J.R. Ward – Dark Lover

Alle de ovenstående bøkene har forholdsvis greie plot, og kunne vært leseverdige, men de blir ødelagt av «throbbing» og «thrusting» og andre malende beskrivelser på hver tiende side. Rett i gi-bort-hylla med dem!

Men hva vet jeg, det er kanskje derfor voksne kjøper vampyrbøker, for å få litt «lett underholdning».

Er det rart man leser vampyrbøker for ungdom i stedet….? Tenker jeg holder meg til gode, gamle, mormonske Stephenie Meyer, jeg.

5 kommentar to “Vampyrbøker og sex”

  1. Silje said

    Jeg har hørt flere som har nevnt dette som typisk for vampyrbøker. Jeg tror at jeg også holder meg til ungdomsseriene:-) Jeg har forresten akkurat lest Glass Houses som jeg også har skrevet om på bloggen. Jeg likte den godt. Jeg ser at du ble ganske lei et stykke ut i serien. Har du lest den ferdig? Det kommer ganske mange bøker i disse seriene. Tre eller fire hadde som oftest holdt, så kunne man kommet seg gjennom alle sammen. Jeg må ihvertfall prøve meg på en til, og så får jeg se.

    • SkyWize said

      Jeg har lest til og med bok fire, men jeg ser bok 6 akkurat har blitt utgitt. Tror ikke jeg kommer til å følge denne serien noe videre, det er som du sier at man fort blir lei. Min nye favoritt-serie er «The Darkest Powers» av Kelley Armstrong, så jeg ser veldig frem til bok 3 der! Serien er i tillegg planlagt som en trilogi, så jeg slipper problemet med at serien trekkes ut i det uendelige!

  2. Elin said

    Har bare lest den første i serien, men der var det definitivt ingen sexscener. 😉

  3. Blake said

    jeg anbefaler serien House of Night av P.C. and Kristin Cast. dritbra story! det er kommet ut 8 bøker og de 3 første er kommet ut på norsk så langt, resten er på engelsk.

    House of Night:
    – Marked Merket
    – Betrayed Bedratt
    – Chosen Utvalgt
    – Untamed
    – Hunted
    – Tempted
    – Burned
    – Awakened

  4. Vampyrfan! said

    Hei,
    Jeg syntes det er helt greit at det er ja, hva kan man si? Litt perverse scener der, for det er jo vanlig mellom alle mytene at vampyrer bare er sånn, og dessuten leste jeg om House of Night – romanen. Den er utrolig bra, jeg holder på fortsatt og har kommet til bok 6 så langt, jeg er på venteliste hos bibioteket, hehe. Den inneholder litt slike scener, men jeg syntes det er normalt. Jeg syntes ikke det er teit eller dumt, det er jo vanlig, liksom. Ikke noe mer spesielt ann noe annet. Neida, jeg er ikke pervers person, jeg mener egentlig bare at hvis forfatteren skriver slike ting, så er det jo meningen at leserne skal lese det, ikke hoppe over. Da hopper man egentlig over en liten del av historien som kanskje kan være en betydningen for hele boka. Jeg har full respekt for det du sier, og skal ikke si noe mer om din mening. Noen ganger kan det være litt sånn »wow, det ble litt for mye..» men hvis forfatteren skriver om slike ting, så mener vel forfatteren at vi skal lese det. Ellers hadde det ikke hatt mening å skrive slike scener. Sånne scener betyr jo noe, like mye som det andre i boka betyr noe, min mening.

Legg igjen en kommentar

 
