Books for Keeps

Genesis – Bernard Beckett

Posted by SkyWize den mai 4, 2009

Dette er en snedig bok, en bok du tenker over lenge etter at du har lest den…

«Genesis» handler om studenten Anaximander (den beleste vil antagelig gjenkjenne navnet «Anaximander», en gresk filosof). Hun skal ta opptaksprøven til Akademiet og har selv valgt emnet hun skal prøves i: Livet til legenden Adam Forde. Vi får høre hans historie gjennom Anaximander, mens hun blir eksaminert av sensorene ved Akademiet.

Adam Forde var nærmest en revolusjonær. Republikken han bodde i var avsperret fra omverdenen på grunn av en fryktelig pest som nærmest utraderte verdens befolkning. Menneskene på Republikken overlevde ved å bygge en sjøbarriere og drepe alle som kom i nærheten av den. De utviklet seg til et svært klassedelt samfunn, der menn, kvinner og barn ble holdt adskilt. Barn ble testet og klassifisert tidlig, og etter det hadde de liten sjanse til å rykke opp i systemet. Den øverste klassen var innlysende nok Filosofene og Republikkens øverste leder het treffende nok Platon… 😉

Adam Forde stiller spørsmål ved nødvendigheten av å drepe alle som kommer i nærheten, og starter en chain of events som ender med katastrofe. Eller ikke, alt etter som hvordan man ser det.

«Genesis» er til tider noe stillestående, og vel filosofisk for min del, men slutten oppveier hvert eneste lille øyeblikk av kjedsomhet! Den er rett og slett bare fantastisk, og uventet, ihvertfall for min del. Jeg stusser kanskje litt på at denne boka er utgitt som ungdomsbok, den må i så fall bli for voksen ungdom, men «Genesis» kan etter min mening med fordel leses av voksne!

2 kommentar to “Genesis – Bernard Beckett”

  1. Ladybug said

    Jeg leser boken nå, jeg tror nok ikke dette er en bok jeg kunne lest som 15-17 åring. Jeg er bare halvveis men liker boken utrolig godt, men tar meg stadig i å måtte lese en setning på nytt igjen for å virkelig få med meg meningen av den. Det tar litt tid å fordøye boken.

    • SkyWize said

      Ja, jeg hadde jo ikke noe særlig tro på denne boka som barn/ungdomsbok, men den er allikevel utrolig bra! Jeg prøver å overtale min eldre bror til å lese den, han har en filosofisk åre… 🙂 Litt morsomt at CappelenDamm nå skal ha bokbloggturne om den.

Legg igjen en kommentar

 
