Books for Keeps

Der tragedien konfronterer evigheten: Skuret av William P. Young

Posted by SkyWize den mai 3, 2009

I går leste jeg en av de merkeligste bøkene jeg har lest i hele mitt liv. «Skuret» starter bra, Mack er på campingtur med barna sine. Sønnen og datteren velter i en kajakk og Mack må ut i elva for å redde dem. Imens sitter den yngste datteren Missy alene igjen på land… Alt som ligger igjen etter henne er en rød marihøne-nål. Denne nålen viser seg å være symbolet til en seriemorder, og en desperat jakt begynner. Jakten leder dem frem til et gammelt skur der de finner Missys blodige kjole, og foreldrene må gi opp alt håp om at hun fortsatt er i live.

Så langt er boken spennende, den! Men så begynner det å skli ut… Fire år etter tragedien finner Mack et brev i postkassen sin. Det er en beskjed om å møte noen i det gamle skuret Missy ble funnet, undertegnet «Pappa». Mack hadde et dårlig forhold til sin far, som nå forlengst er død, så han kan det ikke være. Mack kone pleier å kalle gud for «pappa», så kanskje…?

Yep, mine verste forutanelse gikk i oppfyllelse… Mack ender med å tilbringe en helg i selskap med gud, Jesus og den hellige ånd. Gud er en frodig, afroamerikansk dame som elsker å lage mat og vil bli kalt Elouisa. Jesus liker å snekre, og den hellige ånd pleier å stelle i hagen. Det minner nærmest om en workshop der Mack tilbringer tid med alle tre, får forklart begrepet «treenighet», går litt på vannet med Jesus (å ja da!) og får se sin lille Missy igjen. Han ender også med å tilgi sin far, og alt er bare fryd og gammen.

Selve poenget med «Skuret» synes å være å forklare menneskeheten hvordan det kan ha seg at gud tillater så mye ondskap på jorda. Jeg må innrømme at jeg bare bladde igjennom de midtre 200 sidene, dype samtaler med gud er så absolutt ikke noe for meg, men slutten var ikke så aller verst da. Happily ever after osv…

Når gud absolutt skulle være en afroamerikansk kvinne som bedrev tiden med å bake småkaker og komme med kryptiske spørsmål så jeg stadig for meg den synske damen i «Matrix». Bokas undertittel er «Der tragedien konfronterer evigheten», men i min verden kunne dette like gjerne vært «En tragisk bok som varer i en evighet».

Med andre ord: så absolutt ingen bok for meg, men den er ikke så verst skrevet, og mange kan sikkert ha glede av den.

Én kommentar to “Der tragedien konfronterer evigheten: Skuret av William P. Young”

  1. Frank said

    http://kokosn.blogspot.com/2009/10/sannheten-om-skuret.html

Legg igjen en kommentar

 
