Books for Keeps

Én god og én elendig vampyrbok

Posted by SkyWize den april 26, 2009

La oss starte med de dårlige nyhetene: «Blue Bloods» av Melissa De La Cruz er riktig så elendig. Den er så elendig at jeg nesten ikke gidder å fortelle hva den handler om engang, men til advarsel for andre så kan jeg jo nevne et par høydepunkter.
1. Vampyrer ble på et tidlig tidspunkt kastet ut av himmelen og hele deres eksistens dreier seg om å finne veien tilbake igjen.
2. Ikke nok med at vampyrene kom fra himmelen, det viser seg etterhvert at erkeenglene Gabriel og Mikael også er vampyrer.
3. Har du ikke penger, Blahniks og Chanel så er du ingenting. Men du må for all del ikke vise at du er rik.
4. Hvis du er en av de heldige vampyrene, så blir du informert om det på et komite-møte, der det samtidig planlegges veldedighet og skoledanser. Blomsterpynt og drikking av blod er tydeligvis helt naturlig å nevne i samme åndedrag.

Med andre ord: om du har andre interesser enn Gossip Girl og mote, så styr unna!

Nok om denne elendigheten, la oss gå over til noe mye mer leseverdig: «Evernight» av Claudia Gray. «Evernight» handler om Bianca som blir tvunget til å bytte skole når foreldrene hennes bytter jobb. Bianca er svært sjenert og har ikke lett for å komme i kontakt med nye mennesker, men allerede før semesteret på Evernight Academy begynner, så treffer hun Lucas… De finner tonen, men Lucas begynner å oppføre seg så merkelig. Bianca trives ikke på Evernight, de andre elevene er så rare, og stemningen er svært trykkende. Hva er det egentlig Evernight skjuler?

På dette tidspunktet vedder jeg på at du tror du vet hva denne boka handler om. Bianca har havnet på en skole full av vampyrer, og kommer til å oppleve sitt livs overraskelse når hun finner ut hva Lucas er. Heldigvis så tar du helt feil, og det er det som gjør «Evernight» så spesiell! Den snur vampyrsjangeren på hodet, og lykkes med det. Spennende, men kanskje ikke så romantisk som den kunne vært. Uansett, jeg gleder meg til neste bok i serien, «Stargazer«!

10 kommentar to “Én god og én elendig vampyrbok”

  1. Elin said

    Oi, den siste der høres virkelig ut som noe for meg! Men jeg har leseliste lang som et vondt år. :-/

  2. Ladybug said

    Jeg har Evernight i ønskelisten min på Amazon, nå ble jeg fristet til å bestille den. Venter på at serien om Sookie Stackhouse skal dumpe ned i postkassen min(bøkene som serien True Blood bygger på) som også handler om bla. vampyrer. Har blitt litt hekta på bøker om vampyrer etter Twilight-serien(har forøvrig ikke sett filmen enda men den er på vei fra CDON =D).

  3. SkyWize said

    Jeg har lest «Dead until dark», bok 1 i serien og likte den. Fikk dog aldri somlet meg til å bestille bok 2, så kanskje jeg burde gjøre det! Twilight-filmen var ikke den helt store opplevelsen for min del, men jeg venter på New Moon-filmen med friskt mot!

  4. Ladybug said

    Jeg er litt redd for å bli skuffet av Twilight, søsteren min ble det så da tror jeg liksom jeg blir det også(dog er jeg kanskje så sikker på at jeg blir skuffet at opplevelsen kanskje blir bedre enn forventet?). Jeg bestilte et sett med de sju første bøkene i serien om Sookie, da går jeg ikke tom med det første om jeg blir hekta 😉 Liker jo serien så sjansen for det er stor.

    • SkyWize said

      Haha, en viss risiko for at du ender med 6 uleste og ubrukelige bøker da, hvis du ikke liker den første. 😉
      Jeg ble skuffet over Twilight fordi de hadde kuttet ut så mange av yndlingsscenene mine, og fordi stuntene var så utrolig dårlige… Jeg mislikte også veldig han som spilte Carlisle, han så bare slesk ut.

      • Ladybug said

        He he, ja, det er jo en fare for det men da får jeg prøve å selge de unna.

        Det er liksom aberet med å lese bøkene først, en har alltid et bilde inni hodet om hvordan personene skal se ut. Selv er jeg kanskje aller mest spent på hvordan Alice ser ut. I dag kommer vel kanskje filmen i postkassen min, da må jeg benke meg til tv’n i kveld.

  5. Silje said

    Denne høres bra ut. Jeg bestiller inn de fleste vampyrbøker du anbefaler i håp om at de som liker Twilight vil låne og like disse etterpå (dette inkluderer jo også meg selv:-)). Er disse bøkene like lettleste som Twilight-serien?

    • SkyWize said

      Så hyggelig å høre! Ja, jeg synes begge disse bøkene er lettleste. De passer nok i aldersgruppen 14-18, såfremt man liker (og kan) lese på engelsk. Jeg likte ikke den første boka noe særlig, men den kan jo være noe for Gossip Girl-publikummet.

  6. Silje said

    Ja, de både kan og skal lese en bok på engelsk som en del av engelskfaget, og noen leser heldigvis frivillig også. En del av jentene her slukte ihvertfall Twilight-bøkene, men det hjalp gjerne at de to første var på norsk. Neste bok på leselisten min skal ihvertfall være en vampyrbok, men nå når jeg har så mange blir det vanskelig å velge:-)

  7. Ladybug said

    Må bare kommentere litt med tanke på alder på leserne 😉 Jeg er 26 år(vel snart i alle fall) og fikk låne Twilightbøkene av søsteren min på 24 Vi har begge slukt dem rått(og jeg kjenner flere litt eldre også som har har lest alle bøkene i Twilightserien. Målgruppen er kanskje yngre men bøkene appellerer til de litt eldre også(kanskje særlig jenter).

Legg igjen en kommentar

 
