Books for Keeps

Endelig en bra vampyrbok…

Posted by SkyWize den mars 29, 2009

I over ett år nå har jeg lett etter bøker som kan måle seg med Stephenie Meyers Twilight-serie. Jeg har funnet et par serier som kunne vært aktuelle (Morganville Vampires), men i går kveld fant jeg en foreløpig overlegen vinner. Boka er «Vampire Academy«, og det er første bok i en serie skrevet av Richelle Mead. Jeg leste boka i ett jafs, og igjen gikk klokka altfor fort. Det er dumt å lese til to om natten når man skal på jobb dagen etter, men det var virkelig verdt det!

«Vampire Academy» handler hovedsaklig om dhampiren Rose og moroien Lissa. Det tar litt tid å få orden på terminologien her, men la oss si at boka handler om vampyrer (moroi), deres beskyttere (dhampir) og de slemme, slemme vampyrene (strigoi) som vil drepe de snille vampyrene. Rose og Lissa har flyktet fra vampyrakademiet fordi Lissa ikke lenger er trygg der. De har et spesielt bånd seg i mellom, som få forstår noe av. Etterhvert blir de hentet tilbake til akademiet (av den utrolig kjekke dhampiren Dimitri, gjett hva som skjer videre…), og de må møte skoledagens utfordringer på ny. Lissa blir igjen offer for merkelige hendelser, og Rose må virkelig jobbe for å beskytte henne. Dimitri er den store, sterke vokteren som beskytter dem alle. Han gjør slett ikke noen dårlig jobb, men kan ikke måle seg med Edward, verken som beskytter eller som romantiker.

Vel, som i alle vampyrbøker høres dette plotet fullstendig idiotisk ut når man forsøker å forklare det. I virkeligheten er dette en spennende og medrivende bok, forholdsvis godt skrevet, og vanskelig å legge fra seg! Jeg synes det er en godt oppbygget verden Richelle Mead har skapt, og det er morsomt og underholdende å lese om forholdene ungdommene i mellom. Hvis jeg skal sette fingeren på noe jeg mislikte, så må det være at boka er litt krampeaktig rettet mot tenåringer. Fullstendig krise fordi lipglossen snart er tom, uææh så fryktelig…

Jeg gleder meg til neste levering fra capris.no kommer, så jeg kan få lest videre!

2 kommentar to “Endelig en bra vampyrbok…”

  1. L said

    Jeg har også vært på utkikk etter bøker som kan måle seg med Twilight serien etter at jeg leste den (et par hundre ganger)…så jeg er glad for at du deler de du finner med oss her på blogge. Ergo; Vampire Academy er på vei til meg i posten i dette øyeblikk! ^^

  2. Vampyrfan! said

    Hva? Heter personene i Boka Demetri og Edward? O_O
    Oj, må si den er ganske lik Twilight, ja.. Kanskje for lik, hehe.

Legg igjen en kommentar

 
