Books for Keeps

Salg av leseeksemplar

Posted by SkyWize den mars 10, 2009

For en måned eller to siden gikk jeg tilfeldigvis forbi en liten bokhandel. De hadde en rekke «tilbudskurver» utenfor, og jeg greide ikke å gå forbi uten å ta en rask titt. Til min overraskelse fikk jeg se at bokhandelen solgte bøker som var tydelig stemplet med «leseeksemplar». Jeg stakk hodet inn og spurte en av de ansatte om de var klar over de solgte leseeksemplarer og om det i det hele tatt var lovlig. «Nei, det er ikke det, men jeg selger dem allikevel» svarte den bokhandelansatte. «Jeg får så mange, så jeg selger de på tilbud.»

Det var jo ikke så mye å si til det, så jeg tok med meg boken ut igjen og la den på plass i tilbudskurven.

Slik jeg ser det er det to problemer med å selge leseksemplarer:
For de som ikke vet det, så er leseksemplarer bøker som forlagene sender ut til bokhandlere for at de skal kunne lese så mange bøker som mulig, så fort som mulig, og anbefale dem videre. Dette er altså bøker forlagene gir bort gratis. Ofte har disse eksemplarene midlertidig innbinding, er ennå ikke lansert, eller ikke korrekturlest. Bøkene er som oftest tydelig merket «leseeksemplar – ikke for salg».

Jeg synes det blir veldig feil hvis en bokhandel får gratis bøker, og så tjener på å selge de videre til kundene. Det er ikke sikkert at kunden er klar over at det er en «usalgbar» bok de har kjøpt heller.

Problem nummer to: Det er ikke er lov til å selge nye bøker på tilbud før etter en viss tid. Nå er ikke jeg noen ekspert på bokavtalen, men jeg har forstått det slik at en bok som er utgitt i 2008, ikke kan settes på salg før i mai 2009. Boken dette dreide seg om var «Midtvinterblod» av Mons Kallentoft, utgitt i 2008 (en bok jeg forøvrig selv fikk på Schibsteds bokmøte i høst). Den er dermed ikke lovlig å selge med mer enn 12,5 prosent rabatt før i mai i år…

Etter at jeg hadde forlatt bokhandelen så jeg den ansatte komme ut og se på boken jeg hadde tatt med inn og vist frem. Den ble ikke fjernet fra salgskurven.

Én kommentar to “Salg av leseeksemplar”

  1. Eva said

    Heilt einig med deg. Dersom dette blir vanleg så må det jo undergrave heile tillitssystemet mellom forlag og bokhandlarar (no er jo mange bokhandlarar eigd av forlag, men likevel). Kanskje Bokhandlarforeningen (http://www.bokhandlerforeningen.no) eller Forleggerforeningen (http://www.forleggerforeningen.no/) ville vore interessert i å få beskjed dersom vi oppdagar slikt?

    Ei anna sak er jo forbrukarrettar, eit leseeksemplar får ein ikkje bytta. Eg hadde blitt direkte sur dersom nokon hadde gitt meg eit leseeksemplar i gåve.

Legg igjen en kommentar

 
