Books for Keeps

Gledelig gjensyn!

Posted by SkyWize den mars 3, 2009

Jeg har gjenoppdaget en av barndommens store gleder. Noen andre som husker «Huset på prærien«?

For en uke eller to siden tuslet jeg rundt på Strømmen storsenter og gikk tilfeldigvis forbi Platekompaniet.
(en sannhet med modifikasjoner. I virkeligheten trålet vi senteret rundt, opp og rundt og frem og tilbake, for å finne Torshov bilrekvisita. Det hadde vel vært en større tilfeldighet om vi IKKE hadde passert dvd-butikken)

I utstillingen sto den: sesong 1 av «Huset på prærien». O lykke! Det føltes enda mer som et kupp siden det bare var én igjen! Det var til og med verdt å vente på at den blonde tenåringsjenta bak disken skulle få snakket ferdig med kollegaen sin, bruke en halv time på å finne frem alle dvd-ene, bruke enda lengre tid på å legge dem inn i feil cover og på å sette inn coverene i feil rekkefølge inne i selve boksen. Og jeg var heldigere enn mannen ved siden av, han ble sendt ut av butikken minus halvparten av dvd-ene han hadde betalt for.

Når jeg vel var kommet hjem og fikk satt på første episode ble det bare bedre og bedre. I mine øyne er «Huset på prærien» en serie som ikke bare har nostalgisk verdi, den er faktisk ikke så verst å se på selv i dag! Familieverdier går kanskje aldri helt av moten, spesielt ikke når de er i en historisk setting (familieverdiene i serien «Under samme tak» derimot, gjør meg gjerne lettere kvalm).

Min kjære togfanatiker av en samboer sa så bastant at han aldri hadde sett serien som barn og ihvertfall ikke skulle begynne nå, men dere kan jo gjette hvem som kommer tuslende hver gang jeg setter på en episode… Og når én episode er ferdig, så spør jeg om jeg skal sette på én til – «ja, ok da» svares det i sofaen ved siden av meg. Og så hygger vi oss med Laura, Mary og Carrie og alle de andre. Flere enn meg som ikke visste at «Carrie» ble spilt av tvillinger?

Mannen som ikke kan fordra Jane Austen-filmer liker altså «Huset på prærien». Hmmm, hva kan jeg utnytte dette til…

Og det beste med hele greia? Jeg har bare kommet til episode 7 av sesong 1. Det betyr at det er hele 8 sesonger igjen og sånn cirka 197 episoder, ihvertfall hvis tellingen til imdb.com stemmer. I’m a very happy girl. 🙂

2 kommentar to “Gledelig gjensyn!”

  1. HPL said

    Husker jeg leste på et nettsted der man argumenterte for at Michael Landon var Gud. Fordi han spilte Faderen i Huset på prærien, Sønnen i Bonanza og Den Hellige Ånd (eller i hvert fall en engel) i Highway to Heaven. 😉

Legg igjen en kommentar

 
