Books for Keeps

Life as we knew it – Susan Beth Pfeffer

Posted by SkyWize den februar 8, 2009

Dette har vært en god uke hva bokmengde angår. Jeg var på jobb i bokhandelen i går og kjøpte fire bøker, tok med meg fire leseeksemplar hjem, og fikk pakker fra både Capris og Amazon. Luksus er for meg å ha stabler med uleste bøker liggende! En av de bøkene jeg bestilte fra Capris er «Life as we knew it» av Susan Beth Pfeffer. En asteroide har truffet månen og skjøvet den nærmere jorden. Resultatet er ikke særlig bra. Her snakker vi flodbølger, stormer, vulkanutbrudd, pest og kolera. 😉 Hovedpersonen er 16 år gamle Miranda og familien hennes. De aner tidlig at de blir nødt til å planlegge for å overleve, og hamstrer så mye de kan. Det største problemet er å få tak i nok mat, og olje til sentralfyren. Samtidig så skal man jo også ha et liv, selv under de verste katastrofer.

Jeg ble svært oppslukt av denne boken. Samboeren satt ved siden av meg mens jeg leste, og sa til meg at han tenkte å kjøre bil til jobb på mandag. «Bil…?! Vi må jo spare på bensinen!» var min respons. Det tok meg et par sekunder å reorientere meg i tilværelsen, til å oppdage at bensin fortsatt var å få kjøpt… Selv nå, en halvtime etter at jeg ble ferdig, har jeg lyst til å gå i kjøkkenskapet og lagerføre hvor mye mat vi har igjen. Det føles ikke helt riktig å spise heller, så kanskje denne boken bør anbefales som en fin slankekur. 🙂 Jeg kjøpte oppfølgeren «The Dead and the Gone» i samme slengen, og det er jeg glad for!

Legg igjen en kommentar

 
