Books for Keeps

The dog it was that died

Posted by SkyWize den februar 3, 2009

I natt leste jeg en fantastisk bok – en bok jeg ikke kommer til å glemme på en stund! «The Painted Veil» handler om Kitty, som har giftet seg med en mann hun ikke elsker, fordi hun ikke kan leve med at den yngre søsteren skal gifte seg. Kitty og Walter flytter til Hong Kong der Kitty tydeligvis ikke har annet å ta seg til enn å ligge på sofaen – og å finne seg en elsker. Walter oppdager dem, men han SIER ingenting. En av de tingene som fengslet meg mest med denne romanen er Walters personlighet. Han er en sten av en mann, ubevegelig, uinteressant, viser aldri følelser, men man aner at det ligger så mye bak. Jeg tror Kitty observerer et sted at en mann som er så ubevegelig enten ikke har følelser – eller så har han for mange av dem…

Walter gir Kitty et ultimatum: enten så får hun skriftlig fra elskeren at han vil gifte seg med henne, eller så må hun bli med Walter inn i et kolerabefengt område. Kitty går optimistisk til elskeren og får selvsagt alle sine forhåpninger lagt i grus. Walter og Kitty reiser sammen uten å si mer enn noen høflige ord til hverandre. Nok en gang må jeg gruble over dette mysteriet av en mann. Hva vil han egentlig oppnå med dette prosjektet…? Vil han ta livet av Kitty? Av seg selv? Begge? Håper han at slit og strev vil føre dem nærmere hverandre?

Jeg skal ikke røpe så mye mer av hva som skjer, men la det være sagt at denne boken overrasker og utfordrer meg. Jeg håper og forventer at alt kommer til å ordne seg, slik det gjerne gjør i litteraturens verden, men nei da…  Det er en setning som Walter sier i en spesiell sammenheng som irriterer livet av meg: «The dog it was that died». Denne setningen er hentet fra en elegi av Oliver Goldsmith, og jeg forstår den ikke! Den kan tolkes på mange ulike måter, og ingen av dem er tilfredsstillende…

Dette er en bok jeg nok kommer til å lese mange ganger, og gruble over hver gang. På baksiden står det at boken handler om «en kvinnes spirituelle oppvåkning», og dette er vanligvis nok til å få meg fra å lese en bok. (Spirituelle oppvåkninger, pføy), men «The Painted Veil» er virkelig fantastisk! Nå må jeg se filmen også…

Én kommentar to “The dog it was that died”

  1. knirk said

    Hei.
    Nå har jeg lest Twilight. På bloggen min, http://www.knirk.wordpress.com, kan du lese hva jeg synes!

Legg igjen en kommentar

 
