Books for Keeps

Menneskehavn

Posted by SkyWize den desember 15, 2008

Jeg er inne i en John Ajvide Lindquist-periode for tiden. Jeg leste «Menneskehavn» for noen dager siden, og ble ganske fascinert. Selve hovedpoenget i boken er svært gripende: en liten familie er på tur. De går over isen og opp i et fyrtårn. Maja, den lille jenta på seks år, ser noe ute på isen og går for å ta en titt. Vips! så er hun borte… Ikke et spor igjen etter henne. Familien går i oppløsning og faren flytter etter hvert ut på den lille øya der de ferierte da datteren forsvant. Den samme øya har en ganske så grotesk historie, den har lenge levd i symbiose med havet. Fiskerne før i tiden ofret mennesker til havet for å få flere sild (!).

Boken har flere overnaturlige elementer og til tider blir det litt for mye, selv for meg. En gammel tryllekunstner finner et merkelig insekt og vet straks hva det er: en Spiritus. Ved å gi den spytt kan han kontrollere vannet. Voldsomme greier, spør du meg. Men alt i alt så er boka spennende, jeg greide ihvertfall ikke å legge den ifra meg. 😉

Jeg har også lest noen få sider av «La den rette komme inn». Jeg har ikke kommet langt nok til å danne en mening ennå, men enhver bok som inneholder vampyrer må jo være god… 🙂 Filmen går fortsatt på kino, jeg bør egentlig få sett den også. Men det blir i så fall etter «Max Manus».

Én kommentar to “Menneskehavn”

  1. Elin said

    Jeg har ikke sett Max Manus (og her går den ikke på kino lenger), men fikk med meg «Låt den rätte komma in» før jeg flyttet ordover. Filmen var bra! Gled deg!

Legg igjen en kommentar

 
