Books for Keeps

The Goonies

Posted by SkyWize den november 18, 2008

«I will never betray my goon dock friends / We will stick together until the whole world ends / Through heaven and hell, and nuclear war / Good pals like us, will stick like tar / In the city, or the country, or the forest, or the boonies / I am proudly declared a fellow Goony.» (Goonie-eden som ble kuttet fra filmen)

Jeg har aldri sett filmen «The Goonies» fra 1985 før nå. Grunnen til at jeg kjøpte filmen var Nintendo-spillet «The Goonies II»! Noen flere enn jeg som husker det? Ikke det at jeg husker så veldig mye av det jeg heller, men jeg husker ihvertfall en liten fyr som løp rundt for å redde vennene sine. De var stengt inne bak ekle gitter i noen skumle huler/rom. Det store målet mitt i spillet var å finne en scuba-drakt, men neimen om jeg kan huske hvorfor! En annen morsom ting var at man kunne slå til en gammel mann, så han sa «ouch». Fantastisk…

«The Goonies II» ligger nok fortsatt gjemt inne i et skap i barndomshjemmet mitt, sammen med en gammel Nintendo-maskin som ikke lenger fungerer. Akk ja, barndommens spill…

Men tilbake til filmen! «The Goonies» passer nok desidert best for barn, men jeg har minst én venninne som jeg vet kommer til å elske den… Den handler om en guttegjeng som finner et skattekart. De bestemmer seg for å lete etter skatten for å hjelpe foreldrene sine økonomisk. På veien roter de seg bort i lik, skumle forbrytere etc… Filmen er forholdsvis spennende, men jeg blir så utrolig lei av uttrykket «Hey you guys!» Det gjentas i det uendelige…. Spesialeffektene er heller ikke all verden å skryte av (vi snakker tross alt om Steven Spielberg i 1985).

Legg igjen en kommentar

 
