Books for Keeps

Mister Pip

Posted by SkyWize den november 10, 2008

Dette er en fantastisk bok! Matilda bor sammen med sin mor i en liten landsby på en stillehavsøy. Det er borgerkrig, skolen har stengt fordi lærerne har flyktet og landsbyens eneste hvite mann bestemmer seg for å ta over som lærer. Mr. Watts er gift med en gal innfødt kvinne, og han pleier å trekke henne rundt i landsbyen i en kjerre, mens han har på seg en rød klovnenese. Mr. Watts måte å undervise på, er å lese fra «Store forventninger». Det er utrolig hvordan historien fra 1800-talls London kan relatere til livet for et barn på en tropisk øy. Matilda lever seg til de grader inn i historien, at når hun faller i elva, så kaller hun tømmerstokken hun klamrer seg til «Mr. Jaggers». Den er jo en redningsmann… Jeg skal ikke avsløre mer av historien, tror jeg, men jeg kan si at den røde klovnenesen og kjerren får sin forklaring til slutt.

«Mister Pip» handler om mye som er vanskelig å beskrive, men det er en glimrende bok! Også jeg levde meg inn i historien om Pip, og nå tror jeg at jeg må lese «Store forventninger» én gang til.

Hvis jeg skal komme med en innvending, så måtte det vært at avslutningen er litt for lang. Jeg synes godt at boken kunne sluttet etter at Mr. Watts fortid er blitt avslørt. Slik som den er nå blir avslutningen for langtrukken, og dermed også kraftløs.

Legg igjen en kommentar

 
