Books for Keeps

Mørket, min venn

Posted by SkyWize den oktober 30, 2008

Endelig er fjerde bok i «I morgen-serien» her!

Jeg hadde mitt første møte med denne serien da jeg var i praksis i et folkebibliotek. Jeg fikk æren av å presentere «I morgen, da krigen kom» for en gjeng hårsprayede tyggistyggende åttendeklassinger. Oh joy… Men det var flere som lånte dem med seg… 😉

Siden har jeg fortsatt å lese serien, og jeg anbefaler den ofte i bokhandelen! Det er en realistisk og nervepirrende serie, og prisen er så utrolig hyggelig! Du får ikke mange innbundne ungdomsbøker til 180 kroner i dag… (Prisen på første bok var forresten 140, hvis jeg ikke husker feil)

«Mørket, min venn» er nok seriens …etappe (her planlegger jeg å bruke et genialt ord, men jeg kommer søren ikke på hva det er! Transportetappe…?)

I forrige bok kom Ellie og de andre seg trygt til New Zealand, mens de i denne merkelig nok drar tilbake til Australia!! De er tydelig merket av opplevelsene fra sist gang, og ting er ikke så morsomme lenger… Kjærligheten går skeis, og militærkompisene forsvinner. Hva gjør man da? Jo, man forbereder selvsagt et geriljaangrep. Det drepes noen ekle okkupanter, det må tennes noen branner og det snikes litt rundt.

Det er med andre ord like underholdende som alltid å se verden fra Ellies synsvinkel.

Det eneste som trekker litt ned er dårlig korrekturlesning. To ganger på samme side står det «rugbybana». Jeg har aldri hørt om a-endelse på bane før, men jeg regner med det skal være «rugbybanen»?

Korrekturfeil til side; jeg gleder meg allerede til neste bok! Gi den ut fort, så lover jeg å anbefale den masse. 😉

Én kommentar to “Mørket, min venn”

  1. Jon Vegard Lunde said

    Hei, og takk for positiv omtale.
    Noen trykkfeil er det nok, men «rugbybana» er slett ingen trykkfeil. I mine ører er det banen som virker litt kunstig. Valget av a- eller en-endelser er alltid en vanskelig avveining på norsk, og det vil alltid være ulike meninger.
    Hilsen oversetteren.

Legg igjen en kommentar

 
