Books for Keeps

Bokmøte og bookcrossing

Posted by SkyWize den september 9, 2008

I går ble bokmøte-sesongen offisielt åpent. Egmont, Vega, NRK Aktivum, Humanist forlaget, Vigmostad og Bjørke m.fl holdt bokmøte på Fabrikken i Oslo. Det ble servert god mat, pasta med kylling kan jo til og med jeg spise, og det var rikelig med drikkebonger (to glass vin på en mandag er mer enn nok…).

Vi fikk utdelt en bæreveske med bøker, deriblant Nemis siste samlebok. Denne er nok den eneste jeg kommer til å beholde av fangsten, selv om jeg nok hadde håpet på å få den siste Pondus-boken… Det var også en bok om vinsmaking, en om norske polfarere, og et par romaner. Polfarer-boka kan jeg bytte til noe mer interessant i bokhandelen, men resten kommer nok til å havne i gi-bort-stabelen borte i bokhylla mi.

Det er forresten ganske tomt borte i gi-bort-seksjonen nå. Jeg må jo rydde plass til alle bokmøte-bøkene jeg ikke kommer til å ville beholde, så på mandag drasset jeg med meg en svær bærepose med bøker til bookcrossing-hylla på skolen. Der var det mange godbiter (og mindre gode biter), men mest engelsk pocket. Ikke-god-bitene omfattet blant annet en science-fictionbok i tre bind på ca. 600 sider hver! Grøss og gru! Jeg kom meg aldri lenger enn til midten av andre bok. Det var litt av en lettelse å bli kvitt de mursteinene. Forhåpentligvis finnes det noen hardbarka science fiction fans der ute! Nå kommer jeg til å snike meg bort i bookcrossing-hylla med jevne mellomrom for å se om noen av bøkene har fått nye eiere!

Ellers så har jeg oppdaget en ny serie jeg må få med meg. «Lost in Austen» handler om en ung pike som går igjennom en skapdør (høres kjent ut, eller?) og havner midt i «Stolthet og fordom». Hun må ta Elizabeth Bennetts plass, og sørge for at historien får den lykkelige slutten vi alle kjenner så godt. Serien kan bli bra – og den kan bli dårlig.

Legg igjen en kommentar

 
