Books for Keeps

Back to school!

Posted by SkyWize den august 26, 2008

Da var ‘ferien’ over, og skoleåret har startet (I realiteten så har jeg jo jobbet heltid de siste fire ukene). Jeg har hatt min første forelesning, og foreløpig virker alt lovende. Valgfaget mitt foregår på engelsk, og det blir unektelig mange morsomme øyeblikk når foreleserens engelsk ikke er helt stødig… «Many of us are not English-speaking from the begin with» er et utsagn jeg kommer til å huske lenge. Det er folk fra alle slags land som går på disse forelesningene. Iran, Ghana, Nigeria, Canada, Tyskland, Japan osv. Vi er to som snakker norsk i klassen og vi sitter ved siden av hverandre (uten å vite på forhånd at den andre også snakket norsk). Tilfeldig?

Jeg fikk til og med anledning til å praktisere de tre setningene jeg virkelig kan på tysk. Morsomt!

I morgen starter de første forelesningene med «Vitenskapsteori og metode» og jeg må innrømme at jeg ser litt mørkere på det. Hvis det er noe i nærheten av Ex.Phil. eller Ex.Fac. så kommer jeg til å dø.

Ellers så blir det litt dårlig med lesingen for tiden. Heltidsstudium, jobb hvert øyeblikk jeg ikke er på skolen og lørdagsjobb i tillegg. You do the math. I tillegg starter forlagenes bokmøter fra mandag av, så da har jeg ikke fri på kveldstid engang! Jeg må innrømme at disse møtene er frivillige da. Men hvem greier å stå i mot gratis mat, vin og bøker? Ikke jeg!

Med det samme jeg skriver dette, så kommer jeg jo på at jeg har lest èn fantastisk bok siden sist!

«Tett inntil dagene» av Mustafa Can er virkelig et mesterverk, og den fortjener all omtalen og oppmerksomheten den har fått. Dette er ikke en roman, men en dokumentar/selvbiografi. Can er journalist, og han har skrevet om hvordan han opplever moren sin som er førstegenerasjons innvandrer i Sverige. Han forteller om hvordan han har skammet seg over henne, analfabeten med skautet som nesten ikke kunne et ord svensk. Can bruker flere sider på å beskrive hvordan moren omsider lærer seg å skrive sitt eget navn slik at hun kan gå på posten og hente ut barnetrygden selv. Det er ikke før hun ligger for døden at han begynner å få et nyansert bilde av moren sin. Hun har alltid fortalt svært lite om seg selv, men nå begynner hun endelig å fortelle. Vi får se små glimt her og der fra hennes liv, og sakte men sikkert begynner leserens (og Cans) oppfatning av den ‘typiske innvandrerkvinnen’ å forandre seg. Hun har en bakgrunn, hun har et liv og hun ser og vet mer enn Can tror.

Det som gjør denne boken så fantastisk er ikke bare den interessante (og aktuelle) historien, det er Cans språk. Det er poetisk, vakkert, nydelig! Jeg har anbefalt denne boken til mange i bokhandelen, og jeg angrer sannelig ikke når jeg nå endelig har fått lest den selv! Boken passer like godt til både kvinner og menn, og for voksne i alle aldre.

Ps: Jeg har også lest «Oppløsning» av C.J. Sansom og likte den. Sånn rent bortsett fra at Umberto Eco allerede har skrevet historien bedre. Dennis Lehanes «Et glass før krigen» var helt ok, og Owen Sheers «Motstand» var en ganske interessant skildring av hvordan krigen artet seg i en bortgjemt dal i Wales. Da alle kvinnene i dalen våknet var mennene deres sporløst forsvunnet. Intriguing!

Ps2: Ny bokpakke fra capris.no ligger på postkontoret og venter på meg. Spennende!

Én kommentar to “Back to school!”

  1. […] – da må du bare gjøre det. Det er andre som har blogget om boka her  (Buskerud leser) og her (Books for Keep). Anmeldelsene i avisene er svært gode her (BT) og her (VG). Du kan lese Tore […]

Legg igjen en kommentar

 
