Books for Keeps

Cliff McNish – Engel

Posted by SkyWize den august 7, 2008

Dette var en bok jeg hadde få eller ingen forventninger til, men som virkelig har overrasket! Cliff McNish skriver fantasy for ungdom og har skrevet en del. «Engel» er hans første bok oversatt til norsk såvidt jeg kan se. Den handler om Freya, som i ung alder får besøk av en engel på rommet sitt. Engelen sier til henne » det er storhet her-» for så å forsvinne. Freya ser etter ham overalt, prøver å få ham til å komme igjen, og ender med å bli besatt av engler. Etter mange år med psykiatrisk hjelp har hun blitt frisk og begynner på ungdomsskolen. Det er her den virkelige historien begynner. Lenge går det bra – men så en dag ser Freya en engel. En sort og skummel engel. I tillegg begynner det en virkelig sær jente i klassen hennes som er manisk opptatt av engler. Har Freya blitt gal igjen?

Det jeg liker best ved denne boken er at den står over alle mulige religiøse problemstillinger. Ikke engang englene vet om det finnes en gud. Morsomt! Jeg synes kanskje at delene om Freyas bror Luke blir litt vel løsrevet fra resten av fortellingen, men bortsett fra det er boken velskrevet og underholdende. Jeg må innrømme at jeg ble litt rørt sånn litt mot slutten et sted… «Engel» passer fint for ungdom fra 13/14 år og opp, og kanskje helst for jenter.

Ps: «Breaking Dawn» er nå på vei mot min postkasse. Håper den kommer snart!!!!!!!!

Legg igjen en kommentar

 
