Books for Keeps

Selma Lønning Aarø – Venstre hånd over høyre skulder

Posted by SkyWize den august 3, 2008

Dette er en av mine favorittbøker denne sommeren! Aarø skriver lett, altså perfekt som sommerlektyre. Det er bortimot umulig å beskrive hva denne boken handler om, men man kan vel si at poenget er hvordan totalt fremmede menneskers liv griper inn og påvirker hverandre. En mann og en kvinne står og snakker sammen på gaten, plutselig kaster han seg ut i veien og blir truffet av en bil og havner i koma. Hvorfor?

Denne situasjonen blir beskrevet fra flere synsvinkler, og langsomt blir det tydelig hva som skjedde og hvorfor. Persongalleriet er som følger: En elskerinne, en utro mann, en datter og en kone, i tillegg er det flere bipersoner. Disse menneskene flyter på en måte forbi hverandre, men etterlater små sammenhenger. Elskerinnen er for eksempel forfatter, og datteren finner tilfeldigvis boken hennes på biblioteket, uten å vite hvem forfatterinnen er. Datteren etterlater boken i København, og har tilfeldigvis sølt makrell i tomat på den. En mann elskerinnen kjenner finner den der, og skriver til henne at han fulgte fiskelukten osv. Slik henger alle livene deres sammen. Jeg lurer på om ikke begrepet «gordisk knute» blir brukt et sted i boken.

Flere kunder jeg har møtt i bokhandelen synes at denne boken er trist, men jeg må innrømme at jeg ikke oppfatter den sånn. Jeg er så overbegeistret for alle de snedige, subtile sammenhengene at jeg blir glad av å lese den. Vi har en stooor stabel i bokhandelen slik at jeg kan anbefale den som sommerlektyre til kundene. «Venstre hånd over høyre skulder» er en bok som kan leses av de fleste, menn og kvinner, unge og eldre.

Jeg likte også den forrige boken hennes svært godt: «En rekke avbrutte forsøk». Denne handler om en forfatterinne som skriver om barndommer sin – og som lar familien lese det hun har skrevet. Det viser seg at de ikke husker episodene helt slik som forfatteren husker dem… Morsomt og lettlest!

Legg igjen en kommentar

 
