Books for Keeps

Mo Hayder – Fuglemannen

Posted by SkyWize den juli 30, 2008

Nå er ferien over, og jeg er hjemme på plass bak datamaskinen. Jeg har lest mange bøker, men det er altfor få som er verdt å skrive noe om. «Havets katedral» kan gjerne forbigås i stillhet, det samme kan «Søstrene Boleyn» og den siste James Bond-boken «I djevelens tjeneste» var heller ikke noe å rope hurra for. Mo Hayders «Fuglemannen» var derimot slett ikke ille! Jeg har lest flere anmeldelser av denne boken og langt de fleste nevner hvor rå og grusom den er. Aftenpostens anmelder skriver at boken bare egner seg for de hardhudede leserne, og at hun selv fikk nok.

«Fuglemannen» handler om mordene på fem prostituerte/strippende kvinner. Likene er nærmest blitt obdusert, en levende fugl har blitt sydd inn i brysthulen. Politiet finner også spor etter seksuell aktivitet, men det er noe som ikke stemmer. Det viser seg at likene har blitt misbrukt etter at de ble lik, med andre ord nekrofili. Ganske tidlig i boken synes det som om saken har blitt løst, forfatteren har nok prøvd å lure leseren ved å legge inn en sannsynlig morder! Jeg tror de fleste lesere blir mistenksomme når forbrytelsen synes å være løst halvveis i boka…

Mo Hayder er en krimforfatter jeg absolutt vil lese mer av fremover. Dette er hennes debutroman, men den har ikke blitt utgitt på norsk før. Selv synes jeg at hennes forrige roman på norsk, «Tokyo», var langt mer ‘grusom’ enn «Fuglemannen», men ingen av dem tøyer tålegrensen min for det makabre. Hmm, kanskje jeg er sær…? Jeg kan ikke være helt moralsk avstumpet, for Chelsea Cains «Ondskapens hjerte» gjorde meg litt skeptisk. For ikke å snakke om Stephen Kings «Desperation, Nevada!!!»

2 kommentar to “Mo Hayder – Fuglemannen”

  1. […] jeg snakker om er Mo Hayders “Kuren“. Jeg leste “Fuglemannen” i sommer, og “Tokyo” en stund før der […]

  2. […] er tydeligvis dette innlegget: Mo Hayder – Fuglemannen der jeg nevner at ferien er over og at boken handler om […]

Legg igjen en kommentar

 
