Books for Keeps

Mamma mia! for en film

Posted by SkyWize den juli 21, 2008

I går ble det kinotur med mamma, svigermor og en dame til. Valget falt på Mamma Mia! og min kjære samboer bestemte seg raskt for å finne på noe annet enn kino… Jeg må selv innrømme at jeg var litt skeptisk, men det gikk fort over! De første scenene av filmen virket voldsomt sukkersøte og klisjefylte, men ti minutter ut i filmen var jeg helt inne i ABBA-universet. Vi trampet takten, nynnet med og lo og gråt om hverandre. De tre damene som var med meg var alle i nærheten av 50 og hadde opplevd ABBA i sin ungdom. Min generasjon måtte nøye seg med ABBA Teens, men jeg har i det minste hørt sangene nok til at jeg kunne synge med jeg også. Under «Chiquitita» slet jeg virkelig for å ikke synge høyt! (men hvorfor i alle dager er ikke denne sangen med på soundtracket….?)

Det var et par åpenbare svakheter i filmens plot, ting ble litt vel enkle, men alt i alt er jeg imponert over hvordan sangene er sydd inn i historien. Når jeg tenker meg om så er det vel egentlig omvendt: det er historien som er sydd inn mellom sangene! Den eldre generasjonen var også svært skuffet over at «Fernando» ikke var med.

Pierce Brosnan og Meryl Streep er fantastiske som filmens hovedpersoner, spesielt Meryl Streep er full av futt og morsom å se på! Det yngre paret blir litt vel sukkersøte for min smak…

Alt i alt, ikke gå glipp av denne filmen på kino, stemningen står i taket! Jeg tror ikke det vil bli helt det samme hjemme i stua…

Legg igjen en kommentar

 
