Books for Keeps

Gert Nygårdshaug – Mengele Zoo

Posted by SkyWize den juli 16, 2008

Jeg er nå på sommerferie og tilgangen på bøker er ikke så stor som vanlig! Det blir mest gamle Håkan Nesser-bøker fra mors bokhylle… Men jeg hadde med meg «Mengele Zoo» fra biblioteket hjemme, og det er så utrolig morsomt å lese en bok fra 1989 som ikke har tapt seg en millimeter med tiden! Denne boken vant i 2007 en kåring som «Folkets favoritt», og har så blitt gitt ut i ny utgave. Svært få jeg møter i bokhandelen har hørt om Gert Nygårdshaug, jeg synes det er rart at han ikke har blitt mer kjent. Han har jo skrevet maaange bøker, og bøkene om Skarphedin Olsen/Fredric Drum må jo passe perfekt i tiden, med gourmetretter og kvalitetsvin osv. Kanskje det blir mer blest om han når filmatiseringen av «Mengele Zoo» kommer. Nils Gaup har visst kjøpt rettighetene, så vi får se.

«Mengele Zoo» handler om livet til Mino. Han vokser opp i en liten landsby i jungelen, men opplever å bli stadig undertrykket av de lokale myndighetene. Det kommer oljeletemannskaper og begynner å ødelegge jungelen rundt dem. Mino ser flere grusomme ting, men viser seg tidlig å være svært så handlekraftig… Familien overlever ved å jakte på sommerfugler, og en dag Mino er på sommerfugljakt så hører han flere skudd i det fjerne. Når han kommer hjem til landsbyen er alle døde…

Sommerfuglene er viktig gjennom hele Minos liv, og ved et av skjebnens luner ender han med å starte en slags kommandogruppe. Deres mål er å få slutt på ødeleggelsen av regnskogen, og de bruker uortodokse midler for å nå målet. Etter hvert attentat ligger det igjen et bilde av en sommerfugl.

Jeg gleder meg virkelig til å lese «Himmelblomsttreets muligheter» og «Afrodites basseng» som også omhandler Mino!

Legg igjen en kommentar

 
