Books for Keeps

Bøker som var sånn passe

Posted by SkyWize den juli 4, 2008

Beklager, det var dårlig med fantastiske bøker i dag! Jeg har lest Kate Mosse – «Gravkammer» og syntes den var sånn passe, jeg irriterer meg grenseløst over at mange setninger i boka er på fransk! I og med at jeg ikke kan lese fransk så føler jeg at jeg går glipp av masse… Jeg synes hun har forbedret seg på en del punkter siden hennes forrige bok «Labyrinten», blant annet har hun denne gangen maktet å få nåtidens persongalleri til å bli like levende som fortidens. Hun har også latt vært å avslutte hvert kapittel med et enkeltstående ord + den franske oversettelsen. Denne tendensen holdt på å gjøre meg sprø mens jeg leste «Labyrinten». Konseptet hennes er veldig likt den forrige bokens, dessverre, to parallelle historier som utspiller seg i forskjellig tid. Hun har også slengt med en dose tempelridder-mystikk i denne romanen, blant annet ved å ta med Abbé Sauniere i historien.

Mitch Albom «Bare en dag til» er en fin bok, men veldig fort glemt. Jeg endte opp med å låne den to ganger på biblioteket, og jeg rakk å lese rundt 10 sider før jeg oppdaget at jeg hadde lest den før. Den kan dessverre ikke måle seg med «Tirsdager med Morrie».

Jeg har også lest Kenneth Bøgh Andersens «Dødens terning», oppfølgeren til «Djevelens læregutt». Den var spennende, men mangler det lille ekstra som kan få meg til å bli overstrømmende. Filip Engell har blitt litt mindre engleaktig siden sist (og dermed forsvant også en del av moroa), men jeg synes konseptet med Døden Mortimer som kaster terning for å bestemme folks levealder er morsomt. Beskrivelsene av Helvete er malende og litt groteske, perfekte for en tolv år gammel gutt! Jeg tipper at Bøgh Andersen har lest «Den guddommelige komedie» ganske grundig, og gjerne lånt litt derfra også. Forskjellige syndere får forskjellige straffer på forskjellige steder, Satina virker som en slags guide for nykommeren Filip osv. Vi møter til og med Judas mens han får sin velfortjente straff. Satan selv er en komisk figur, og det var han som underholdt meg mest i den forrige boka. I denne er han frisk, og dukker bare opp som en morsom bifigur. Jeg liker også diskusjonen omkring liv og død. HVis man er udødelig, kan man da sies å leve…?

I morgen, eller kanskje i dag, blir det en ny tur til biblioteket, og jeg vet at det venter noen spennende bøker på meg der.

Legg igjen en kommentar

 
