Books for Keeps

Stephenie Meyer – The Host

Posted by SkyWize den juni 23, 2008

Jeg har nå kommet til cd 17 (av 20) i lydboken og det er ulidelig spennende! Det kan virke som Stephenie Meyer har sansen for trekantdramaer, forsåvidt firkantdramaer også. I Twilight-serien er det Bella som må velge mellom Jacob og Edward. I et øyeblikk av selverkjennelse oppdager hun at hun består av to deler; én del som elsker Edward og én del som elsker Jacob. Delene kan ikke forenes og hun må velge mellom dem. I «The Host» har Stephenie Meyer tatt denne problematikken et skritt lenger. Bella føler at hun består av to deler, mens Wanda og Melanie er fanget i samme kropp. Wanda (Wanderer) er en sjel som har blitt implantert i Melanies kropp, men en liten del av Melanies bevissthet henger igjen. Jared elsker Melanie, og Ian elsker Wanda. Problemer i sikte….? Jeg er som sagt ikke ferdig med boka enda, så jeg vet ikke hvordan det går.

«The Host» er en science-fiction for voksne. Den er medrivende og utrolig spennende, men jeg har et par ankepunkter! Først og fremst så begynner jeg å bli litt lei av Wanda. Hun er utrolig selvutslettende, og det kan bli litt for mye av det gode til tider. Personer som ikke greier å ta avgjørelser irriterer meg… Hun veier alle sider frem og tilbake, tenker på hva Jared vil, hva Ian vil, hva Jamie (Melanies bror) vil og så videre i det uendelige. I og med at jeg hører på lydbok har jeg ingen mulighet til å hoppe over et par selvmedlidende sider heller!

En annen ting som irriterer meg er kapitteloverskriftene. Det ødelegger litt av spenningen når Wanda nettopp har lurt seg inn på en klinikk, lurer legen ut av rommet og stjeler så mye medisiner hun kan få med seg. Hun fortsetter å late som ingenting, venter på at legen skal komme tilbake og så er kapitlet slutt. Neste kapittel kommer, og overskriften er «success»!!! Hvor er spenningen i det…? Nå vet jeg jo at det går bra! Wanda snakker med legen, vinker til resepsjonisten og går ut til bilen der Jared venter. Null spenning, med andre ord. En suksess er en suksess. Det er ikke alle kapitteloverskriftene som er like talende, men mange er det, og de ødelegger mye…

Men men, boka er fortsatt spennende, nå må jeg bare finne anledninger til å høre på den. Sommerferien har kommet og jeg har ikke lenger så mye reisetid til jobb og skole. Jeg greier ikke å sitte i sofaen og bare høre på lydbok, jeg må gjøre noe annet i tillegg. Puslespill og lydbok er en god kombinasjon, men dessverre har jeg akkurat lagt to store puslespill og er litt lei. Jeg får begynne å strikke igjen, eller kanskje jeg skal lære meg å hekle… God sommer!

Legg igjen en kommentar

 
